Białko grochowe – zdrowsza alternatywa białka zwierzęcego?

białko grochowe
0
(0)

Białko grochowe czy białko z grochu – to to sam

Białko z grochu cieszy się coraz większą popularnością. Jest produktem wybieranym przez osoby z nietolerancją laktozy, wegan i wegetarian, czyli osób, które nie mogą spożywać białka pochodzenia zwierzęcego. Jakie ma właściwości i czy faktycznie jest tak samo wartościowe jak popularne  białko serwatki?

Białko z grochu – właściwości

Białko grochowe pozyskiwane jest z grochu świeżego lub suszonego. Jest produktem polecanym dla wszystkich, którzy chcą zbudować masę mięśniową oraz zadbać o dobre zdrowie, samopoczucie i większą ilość energii. Nie zawiera laktozy i glutenu, popularnych alergenów, dlatego nie uczula i szybko się trawi. Jest przyjazne dla układu pokarmowego. Białko dodane do koktajlu czy deseru pomaga poczuć się lekko, a jego spożycie nie grozi wystąpieniem wzdęć, nudności czy uczucia ciężkości. Dzięki temu, że białko grochowe obniża poziom greliny, czyli hormonu głodu, gwarantuje długie uczucie sytości, obniża łaknienie, a tym samym wspomaga odchudzanie. Ma bardzo wartościowy skład, który wpływa na poprawę ogólnej kondycji organizmu. Zawiera aż 18 aminokwasów. W jego skład wchodzi m.in.:

  • Lizyna, która wspomaga proces regeneracji powysiłkowej oraz nasila syntezę białek. Bierze udział w wytwarzaniu hormonów, a także  poprawia koncentrację umysłową.
  • Arginina, która bierze udział w wielu procesach, zachodzących w ludzkim organizmie. Wspomaga aktywność fizyczną, wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a także pomaga kontrolować ciśnienie krwi.
  • Glutamina, która poprawia pracę układu immunologicznego oraz działa antykatabolicznie. Oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii oraz bierze czynny udział w budowie mięśni.
  • Aminokwasy rozgałęzione BCAA, które wspomagają budowę masy mięśniowej. Zmniejszają uczucie bolesności po intensywnym treningu siłowym, a także redukują uczucie zmęczenia oraz poprawiają odporność na stres.

Inne cenne składniki, które występują w białku z grochu to: żelazo, magnez, potas, wapń, fosfor, witamina C, A i E, witaminy z grupy B, błonnik. Badania dowodzą, że białko grochowe wspiera prace serca, zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, a także równoważy poziom cukru we krwi.

Kiedy stosować białko z grochu?

Białko grochowe może być stosowane jako zamiennik posiłku niskotłuszczowego lub jako posiłek potreningowy. Może być stosowane o każdej porze dnia. Białko z grochu stosowane po wysiłku wspomaga rozwój masy mięśniowej oraz wspomaga proces regeneracji organizmu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zakwasów. Ważne, aby wybierać białko grochowe sprawdzonych producentów, pochodzące z upraw rolnictwa ekologicznego, pozbawione GMO i sztucznych dodatków.

Białko grochu – jak stosować?

Białko grochowe występuje najczęściej w formie koncentratu bądź izolatu, które stosuje się jako uzupełnienie diety. Może być wykorzystywane do tworzenia smacznych i zdrowych koktajli. Nadaje się do łączenia z warzywami i owocami, można nim również wzbogacać zupy, sosy, placki lub inne dania, według własnego uznania. Białko grochowe ma specyficzny smak i kredową konsystencję, ale dodatek innych składników sprawia, że jest smaczne. Spożycie odżywek powinni być uzależnione do stylu życia oraz stosowanej diety. Zalecana dawka białka z grochu to 30 g proszku dziennie, który po rozpuszczeniu z mlekiem dostarczy aż 24 g wartościowego białka. Białko grochowe jest bezpieczne, może być stosowane przez większość osób. Oczywiście należy stosować je z umiarem i przestrzegać zaleceń producenta. Nadmierne spożycie może spowodowań szybki przyrost wagi, utratę masy kostnej, problemy z nerkami oraz zaburzenia pracy wątroby. 

Białko grochowe jest wartościowe, może stanowić uzupełnienie codziennej diety. Jest dobrą  alternatywę dla klasycznych odzywek białkowych. Może być spożywane przez sportowców oraz osoby, które chcą zadbać o swoje zdrowie i zredukować zbędną masę tłuszczową.

Jak Ci się podobał ten post?

Click on a star to rate it!

Średnia ocena 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *