Joga dla początkujących – co wiedzieć?

joga-dla-poczatkujacych
Joga dla początkujących – co wiedzieć?
4.5 (90.48%) 21 votes

Zanim zaczniesz ćwiczyć – sprawdź ten mały przewodnik – joga dla początkujących.

Joga dla początkujących – dużo jest różnych informacji w internecie, więc postanowiłam po ponad 1,5-rocznej praktyce usystematyzowac te informacje i skonsultować je z dyplomowanym nauczycielem jogi.

Ale od początku. Joga dla początkujacych. Co w ogóle zanim zaczniecie ćwiczyć?

1. Każdy dobry nauczyciel jogi powienien przed pierwszymi zajęciami porozmawiać z Wami, czy nie macie jakichkolwiek dolegliwości zdrowotnych – nie tylko związanych z aparatem ruchu, ale także np. o przebytych operacjach oczu, problemach z błędnikiem itd. Możliwe, że w dobrej szkole jogi dostaniecie formularz zdrowotny do wypełnienia. To ważne, nie ignorujcie tego – to dla Waszego dobra!

2. Strój – na początek nie musicie kupować zupełnie nowego stroju, możecie wykorzystać to co macie w szafie – spodnie, koszulkę. Z czasem sami zobaczycie co Wam odpowiada. Ja po pierwszych zajęciach wiedziałam, że spodnie od dresu są dla mnie słabe, więc pobiegłam kupić długie legginsy – elastyczne, nieograniczające ruchów. Na górę najcześciej zakładam sportowy stanik i cienką bluzkę z długim rękawem – dobre sprawdza się to na początku medytacji oraz na końcu przy relaksie. Wiadomo, że w lato strój się skraca – legginsy są krótsze, tak jak i rękaw koszulki. W zależności od rodzaju jogi jaki będzie prezentował Wam nauczyciel, może powiedzieć, że krótkie spodenki są obowiązkowe – to też jest dobre, gdyż joga dla początkujących to etap, w którym uczymy się napinać mięśnie, a dobra praca nóg to klucz wielu pozycji stojących, a krótkie spodenki lepiej obnażają ewentualne błędy.

Legginsy polecane przeze mnie:

joga-legginsy

joga-legginsy

 

3. Obuwie – a właściwie jego brak. Zapomnij o kupowaniu jakiegokolwiek wymyślnego obuwia. Jogę praktykuje się boso. Musisz to poczuć od początku. Skarpetki ograniczają niektóre ruchy, inne uniemożliwiają. Jasne, że niektóre asany są dzięki nim łatwiejsze, ale to droga donikąd. Pozwól stopom praktykować na boso, naucz się ich i ich pracy. To też podstawa w jodze.

4. Mata – na początku nie przejmuj się matą. Zestaw pomocy oraz matę na pewno otrzymasz na zajęciach. Poćwicz najpierw na tym, co oferuje szkoła. Maty są różne i dopiero po nabraniu doświadczenia zobaczysz, czego Ci potrzeba albo czego brakuje obecnej macie. Ja po kilku zajęciach doszłam do wniosku, że ślizgam się przez matę. Kupiłam na próbę kauczukową mate z lnem i jest fenomenalna.joga-dla-początkujących

5. Cierpliwość – zapomnij o pozycjach jak z obrazka obok. To rodzaj pozycji, do których dochodzi się latami. Joga na początku nie będzie wyglądała jak z profili na instagramie. Nie ma mowy. Wyznacz sobie cel, do którego dążysz, ale po kilku zajęciach zobaczysz ile jeszcze pracy przez Tobą. Staraj doskonalić się pozycje proste, a wtedy coraz trudniejsze nie będą stanowić wyzwania. Wkładaj dużo serca i starań nawet w najprostsze ruchu, naucz się siebie i swojego ciała.

6. Joga dla początkujących – rodzaj ćwiczeń, na które powinnaś się zapisać. Nie wybieraj na początek ćwiczeń typu: joga ogólna, joga dla zaawansowanych. Zajęcia nazywające się joga dla początkujących przede wszystkim są po to, że nauczyciel objaśnia szczegółowo, jak daną pozycję wykonać, jak ustawić stopy, dłonie itd. To właśnie w jodze podstawa. Jak nauczysz się tego, możesz zmienić zajęcia, ale min. 6 pierwszych miesięcych praktykuj jogę dla początkujących. Nie ma w tym nic obraźliwego, że chodzisz na zajęcia dla początkujących, każdy w końcu kiedyś zaczynał 🙂

7.Wykonywanie pozycji na miarę swoich możliwości – na zajęciach nie zapatruj się na nikogo. Masz się czuć w pozycjach wygodnie. Oczywiście, będziesz czuć pracę mieśni, ale jeśli czujesz ból, to zły znak. Jeśli jakaś pozycja, np. siedząca jest niewygodna, użyj pomocy (kostek, kocy) i dopasuj jej wariant do siebie. Każdy z nas ma inną budowę ciała, inne predyspozycje oraz predyspocyję w danym dniu – nie wymagaj od ciała więcej, niż może Ci dzisiaj zaoferować. Może skończyć się to kontuzją. Słuchaj ciała.

8.Nauczyciel – to Twój przewodnik. Słuchaj się i uważnie obserwuj. Zdaj się na jego doświadczenie. Pytaj go, jeśli masz wątpliwości. Uczysz się, w końcu masz prawo nie wiedzieć 🙂

Wpis współtworzony z nauczycielem jogi – Ewa, dzięki za konsultacje!

Sprawdź również

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *